Beginners guide to Winter Swimming

Beginners guide to Winter Swimming
Jeg har mange rigtig seje veninder som vinterbader! Jeg siger sjældent nej til en udfordring, men jeg kan komme med ret mange gode undskyldninger, hvis jeg er nødt til det! Desværre var alle mine undskyldninger brugt op, da jeg blev udfordret af en kollega. Ikke engang afstanden var et issue, da hun badede på Bryggen (sådan ca. 5 minutter på cykel fra vores elskede yoga studie Senses).
Vi aftalte en dag, og så kunne jeg ellers bare krydse fingre for en halsbetændelse (det skete ikke!). Var derfor nødt til at springe ud i det, men inden da havde jeg selvfølgelig læst op på ALLE de fantastiske ting, der sker i kroppen, når man vinterbader. Prøvede at glemme alt om røde flag (aka. lort i vandet) og historier om folk der var besvimet i kulden.
//ENGLISH//
I have a lot of cool friends who enjoys a cold swim during the winter! I never turn down a challenge, but I can come up with a lot of REALLY good excuses, if I have to. Unfortunately I had run out of excuses when a colleague of mine, asked me to join her. Not even the distance was an issue, since she was swimming at Bryggen (5 minutes away from the yoga studio we work at, Senses).
We agreed on a date, and all I could do in the meantime, was to pray for a throat infection (that didn’t happen). No turning back, I had to do it. But I DID read up on ALL the amazing benefits my body would experience from a dip in the cold sea. With that in mind, I tried to forget all about red flags (aka. crap in the water) or stories about people passing out from the cold. 
snapchat: ceblak
FORDELE VED AT HOPPE I HERRE KOLDT VAND
  1. Chokbehandling af kroppen! Blodkarrene trækker sig sammen og chokket udløser endorfiner og adrenalin i blodet. En naturlig måde at blive høj på, uden bivirkninger;)
  2. Forbedrer dit immunforsvar, det bliver sat på en prøve grundet den hurtige nedkøling af kroppen.
  3. Sætter gang i blodcirkulationen! (En artikel fra videnskab.dk siger dog det modsatte omkring blodgennemstrømningen i hjernen). Måske det sker på et ydre niveau og blodbanerne tættere på huden. Dette ville forklare den synlige effekt på huden, som mange vinterbadere fortæller om.
  4. Øget sexlyst! Forskere har fundet en øget produktion af testosteron og østrogen hos hhv. mænd og kvinder.
  5. Øget forbrænding! Kroppen går med det samme i gang med at prøve at holde varmen oppe, det kræver energi! Så er du for doven til at løbe en tur, så hop i den kolde balje i stedet (havde nok valgt løbeturen!).
  6. Vinterbadere har færre sygedage! Det er ikke videnskabeligt bevist endnu, om grunden til dette er, at folk bliver sundere af at vinterbade, eller om det generelt er sundere mennesker som vinterbader (hønen eller ægget).
  7. Kan have en positiv effekt på kroppens evne til at omsætte sukker i den positive retning. (Ikke bevist hvorfor, men den er købt her!)
  8. Der er KÆMPE plus på overskudskontoen, du er pludselig en del af en ret sej og lille gruppe af vikinger! Tillykke!
Google var en god hjælp, jeg hoppede på alle fordele nævn på videnskab.dk og thenextchallenge.org.
BENEFITS OF SWIMMING IN THE WINTER
  1. Shock treatment of the body! The blood vessels contracts and the shock releases endorphin’s and adrenaline. A natural way to get high;)
  2. Improves your immune-system, it’s put to the test due to the drastic change in body temperature.
  3. Improves blood circulation! (This article from videnskab.dk says the opposite about blood circulation in the brain). Maybe it’s happening on a more exterior level of the body and the veins closer to the skin. This might explain the benefits on the appearance of the skin that many winter swimmers talks about.
  4. Increased sex drive! Scientists has found an increase in the production of testosterone in males and estrogen production in females, after a dip in the cold. 
  5. Increased metabolism! The body starts a warming process immediately. That takes a lot of energy which means you burn more calories.
  6. Winter swimmers has fewer sick days at work. It isn’t scientifically proven weather the reason for that, is that swimming in the winter makes you healthier, or that the people who swim during winter generally are healthier people.
  7. Cold water baths can have a positive effect on the body’s ability to metabolize sugar. (It isn’t proven why, but I’ll take it)
  8. You’ll become a part of a small but very selective group of really cool vikings! Congrats!
Google helped me a lot with this, if you want to read more, see these articles videnskab.dk and thenextchallenge.org.
FORCED SMILE
MIN OPLEVELSE:
Det lykkedes mig at komme i hele TO gange!!! Det var slet ikke så slemt, tværtimod! Faktisk en virkelig fed oplevelse. Kom godt nok hurtigt op igen, MEN jeg var i (ikke med håret, der var rødt flag!!). Troede jeg ville dø når jeg skulle gå ned af trappetrinene, sammenlignede det med at gå ud i vandet når man er på stranden. Men det føltes slet ikke så slemt! Sidder du derhjemme og føler dig lidt sløv, så skal du bare i gang med at vinterbade! Havde en god energi resten af dagen, og følte mig som et kæmpe overskudsmenneske. Vejret var ikke super koldt, men det regnede lidt, blæste og var absolut ikke et vejr jeg normalt vill have taget en udendørs dukkert i. Helt sikkert noget jeg vil anbefale og prøve igen, sign me up!
ULEMPERNE
Efter egen erfaring, så er dette KLART ulemperne man lige skal overveje inden man hopper i!
– Det er først rigtig rart bagefter! Lidt ligesom al interval-træning og ture til tatovøren. Er du ikke typen som kan se de langsigtede fordele, så bliv hjemme i varmen;)
– Er du bare det MINDSTE smule blufærdig, så start lige med at tage en tur i svømmeren eller et bad i dit lokale fitness center. På den måde kan du vænne dig til andre nøgne kroppe. Nogle steder skal man have badetøj på, men det er ikke alle steder;) (Jeg overkom min blufærdighed et sted i Nevadas ørken til Burning Man!)
– Det er vinter, så du skal altså lige slutte fred med din blege vinterkrop inden du tager afsted. Særligt hvis du bader på Bryggen, der er meget åbent, og alle og enhver (selv dit crush) kan gå lige forbi og kigge ind! #sehvorhurtigtjegkanhoppeiiskoldtvandogbliveder!
– Du kan ikke brokke dig over badetemperaturen om sommeren længere! 17 grader i Tisvilde er IKKE varmt, men din undskyldning for at hyle som en stukket gris så snart vandet når bikini-trussen er slut! Det kan vanære din status som vinterbader!
MY EXPERIENCE:
I DID IT! TWO TIMES! It wasn’t as bad as i had imagined, quite the opposite. A great experience actually. I didn’t stay in the water for long, and I didn’t dip the hair (red flag!). Thought the steps down the stairs to the water would be the worst, but I didn’t really register the cold until I was in. I compared it in my mind, to walking out into the water at the beach, which I hate, but you can’t compare the two experiences.  I had a lot of energi afterwards, and the rest of the day. It was raining and a bit windy, but around 10 degrees outside. The water was 4 degrees, not a temperature I would normally go for a swim in.
I highly recommend it, and I’m definitely doing it again, sign me up!
THE DOWNSIDES:
These are the true downsides, according to my experience:
– It’s no fun until afterwards, just like any hard excercise or getting a tattoo. Are you not the longterm-benefit kind of person, stay in the warm shower during the winter.
– Are you the least shy about naked bodies etc. then start out with a trip to the showers at your gym, and get use to it. Some places people swim naked, and that’s how it is:) (I lost my shyness somewhere in Nevadas desert at Burning Man!).
– You do not winter swim during bikini season! You have to make peace with your pale winter body. Especially if you take a dip at Bryggen, it’s very open, and everyone (even your crush) can walk by and look right in #seehowfasticangetinthecoldwaterandstaythere!
– Your right to cry when the sea water hits your navel, during SUMMER; 17 degrees isn’t cold when compared to winter swimming. You might know that it feels completely different, but your fellow “non-winter-swimming” companions don’t. You will dishonor your status as true viking!

DU BØR UNDGÅ:
– At bade alene! Det er faktisk direkte dumt. Få dig lige en vinterbade-buddy, som kan hive dig op, hvis din krop går i chok.
– At starte midt i sæsonen! Det kræver lidt tilvænning, så gør det i overgangen fra sommer til vinter.
– At blive for længe i vandet. Start stille op med korte dyp og forlæng tiden i det kolde vand gradvist.
TIP: Husk et STORT håndklæde og klipklappere. Det er koldt at gå fra omklædning til vandet og særligt tilbage igen.
TIP: Det er sværere at komme ind i en vinterbadeklub end Klub Sunday for turister i Kawasaki sko! Derfor skal du holde øje med “intro-arrangementer” i de forskellige klubber, eller stalke en ven på facebook som allerede ER inde, og forhør dig om hvordan og hvorledes.
TIP: Hop DIREKTE ind i en varm sauna bagefter!
LUKSUS TIP: Invester i en super lækker badekåbe! Verdens bedste ven gav mig en lang og lækker kåbe fra Karmameju som jeg næsten bor i.
Jeg er helt sikkert en fan nu! Vil dog stadig beholde min ret til, at brokke mig over vand temperaturen til sommer! #justdoit
YOU SHOULD AVOID:
– Swimming alone, that’s pretty stupid. You need a water-swimming-buddy who can pull you out of the water if you pass out.
– Don’t jump into it in the season/winter. It takes some getting used to for your body.
– Staying in the cold water too long! Start with short periods of time, and build up your endurance. Think it come pretty naturally at det beginning, you really don’t want to stay in the water!
TIP: Remember a BIG towel and some sort of flip flops. It’s pretty cold walking from the changing rooms to the water. Especially after the swim when you’re wet and it’s freezing!
TIP: Go DIRECTLY to the sauna and get warm afterwards!
LUXURY TIP: Invest in a cozy and warm bathrobe! I almost live in mine from Karmameju.
I’m definitely a fan of winter swimming now, but I WILL keep my right to complain about the water temperature during the summer! #justdoit
My Karmameju bathrobe is the best ever! Especially when it snows outside<3

 

Skriv kommentar