TEST: Tandblegning med aktivt kul

GUIDE: Farvel til jetlag med naturlige tips og kosttilskud

Sommer/rejse-sæsonen er i fuld gang! For mange betyder det lange lune sommernætter med paraply-drinks, eksotiske destinationer og måske helt andre tidszoner! Men frygt ej, jeg tog mig lige en smuttur til New York i maj, og fik testet lidt “jetlag battling” kosttilskud og tricks ud;) Tidsforskellen i NYC er 6 timer bagud, det føles helt sikkert værst når man skal hjem. Men NYC er ikke lige byen, hvor man har lyst til at gå tidligt i seng, så jo hurtigere man kan komme ind i den rigtige “tids-rytme” jo bedre. Jeg synes selv at jeg klarede det til UG på denne tur, så vil selvfølgelig gerne dele mine tips ud:

NATURLIGE TIPS:

DET STARTER ALLEREDE I FLYET
Når du letter, skal du bare lades som om at du er i den nye tidszone, så selvom du flyver hvad der ville være nat (dansk tid), så skal du følge tiden på din destination. Jeg fløj om aftenen/natten i DK, men holdt mig nogenlunde vågen. Da jeg landede og var fremme hvor jeg skulle bo, var kl. 23.00 New York-time, og jeg var MØG træt. Det betød at jeg kunne hoppe i seng og faktisk sove hele natten igennem uden problemer. Næste morgen vågnede jeg derfor allerede godt inde i min nye tidszone

FASTE
Faste er den helt store dille når det gælder vægttab og sundhed, men det kan åbenbart også redde dit jetlag. Efter 16 timers faste, skulle det indvendige ur simpelthen nulstille, og så kører kroppen bare med det næste måltid den får. Dvs. faster du og lander om morgenen, så er det lige meget om det egentlig er nat hvor du kommer fra, så starter du bare med morgnemad og tager den der fra. Du kan læse mere her #smart

SOVEMASKE
En anden måde at “snyde” hjernen til at blive træt og producere hormonet melantonin, f.eks. under flyveturen, er en sovemaske. Så kommer mørket helt af sig selv, og det blide tryk på øjenlågene kan faktisk virke beroligende. Min sovemaske er endda med lavendel i som også virker yderligere beroligende. (Jeg har skrevet om alle mine must haves på længere flyveture, læs mere her)

KAFFE
Ja når man så skal rende og lege frisk turist hele dagen, så kan en god kop kaffe altså gøre meget, just saying;)

KOSTTILSKUD:

MELANTONIN
Melantonin er det hormon kroppen producerer, når det bliver mørkt og du skal sove. Hormonet virker som et reparationsmiddel og får kroppen til at slappe af. Har du svært ved at falde til ro, kan det kosttilskud være en god mulighed. Jeg er ikke selv til sovepiller, da jeg har følt mig HELT færdig i kroppen bagefter. Kosttilskud derimod er lidt blidere, og ikke noget som knock-outer dig på samme måde. Man kan stadig godt vågne om natten, hvis tidszonen er helt skæv:) Læs mere her.

GUARANA
Man vender ikke kroppen til en ny tidszone på én nat, har hørt at kroppen kan adaptere en time i døgnet, men ved ikke om det holder stik. ENERGI BOOSTER er Guarana extract baseret på frugten Guarana, som vokser i Venezuela og det nordlige Brasilien i Amazonas regnskov. Guarana frø er rige på koffein og indeholder op til 4-8% mere koffein end kaffebønne #detvirker. Det er en mulighed hvis du ikke drikker kaffe eller det bare ikke er nok;)

OMEGA 3
At fugte cellerne indefra er vigtigt, og derfor er omega 3 en af de få kosttilskud jeg ALTID har med mig når jeg rejser. Omega 3 hjælper med mange mange ting, men blandt andet med at skærpe hjernen. Fedtsyrerne smidiggør cellevæggene og gør det lettere at modtage og overføre signaler fra andre hjerneceller. Det er ikke dumt når man render rundt og er småtræt hele tiden:)

Hvis du har andre tips, tager jeg gerne imod dem med kyshånd;)
BONUS: Læs flere tips til at overleve en længere flyvetur her! #simplytravel

 

   

3 kommentarer

  • Bettina Skougaard

    Det er så rigtigt det med melatonin! Det er ikke kun jetlag, men også bare helt generelt, hvis man har det svært med søvn. Sengeland skriver også om det:

    http://sengeland.dk/sortiment/trivsel/soevnloeshed/

    Men synes stadig det kan være lidt svært ift. jetlag, da man lige pludselig har fået for meget eller for lidt søvn. Men jeg vil prøve det med maden næste gang jeg flyver på tværs af tidszonerne. Sidst jeg rejse til Thailand var jeg dødtræt i to døgn!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • simplyfit

      Sejt, fortæl lige hvordan det går;)!!!
      Er ret spændt på det faste, har ikke fået det testet af selv endnu!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Bettina Skougaard

      Jeps – jeg er også ret spændt 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

TEST: Tandblegning med aktivt kul