HEALTHY SNACKS - POPCORN

Min måned som A-menneske

morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneskeJeg har ALTID drømt om, at være et overskuds-agtigt A-menneske. Den der morgenfriske type, som hopper ud af sengen, direkte i løbeskoene, med et kæmpe smil på læberne. Måske med et lækkert soundtrack i baggrunden a la Montell Jordan – This Is How We Do It. Desværre er virkeligheden en HELT ANDEN. Trods mange forsøg, er det simpelthen ikke lykkedes mig at få hverken overskuddet, morgentræningen eller soundtracket ind i min morgenrutine. Inspireret af min yndlings TED Talk Matt Cutts: Try something new for 30 days, besluttede jeg mig i januar for, at give det et sidste skud. Jeg stod og skulle starte nyt job, og en af de undskyldninger jeg som træner har hørt allerflest gange, fra folk som ikke får trænet er; ?jamen jeg startede nyt job OG SÅ?.?
morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneske
Det skulle bare ikke overgå mig?! Jeg besluttede mig derfor for, at nu skulle drømmen om at være “morgenmenneske-der-får-træningen-af-vejen-inden-dagen-er-startet” realiseres. Bare i 30 dage, så kunne jeg jo evaluere på det derefter. 

UGE 1:

Den første uge gik egentlig over al forventning, muligvis båret af adrenalinen og spændingen ved at starte nyt job. Jeg var ultra motiveret og fløj næsten ud af sengen de første par dage, MEN der var et par hurdles. For det første fik jeg oparbejdet et seriøst søvnunderskud, da jeg jo ikke i min nye rutine, havde indtænkt en ændring af min aftenrutine. Det betød, at jeg gik for sent i seng, uden at have forberedt mig på morgendagens start, rookie mistake. Jeg fløj jo rundt og ledte efter rene sports bh’er hvor jeg kunne have brugt tiden i sengen eller i gym.
LØSNING
Siger lidt sig selv, men jeg skulle gå tidligere i seng! Og forberede alt hvad jeg kunne aftenen inden. Det betød at tasken blev pakket, vandflasken sat på køl, alt hvad der kunne gøre min morgen nemmere blev justeret. I slutningen af ugen var jeg jo en maskine, der kunne stå op og komme ud af døren på 10 minutter.
morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneske

UGE 2:

Det var på ingen måde blevet rutine efter 5 dage, til gengæld var jeg faldet godt på plads i det nye job, hvilket betød, at nu startede jobbet “rigtigt”. Travlhed, nye indtryk og alt andet som et nyt job bringer med sig tog pusten fra mig. Pludselig var det svært at komme op om morgenen. Jeg skulle virkelig kæmpe, og det var jo bare så koldt og mørkt udenfor, øv.
Derudover var jeg for alvor ved at blive rigtig træt af min alarm/vækkeur. Jeg havde kun indebrændt had tilovers for den sk*** ringetone.
LØSNING:
Med lidt soul searching fandt jeg frem til hvad der kunne hjælpe mig. Jeg opdaterede min morgen-playliste, og satte min højtaler LIGE ved siden af sengen. Det var det første jeg satte på, mens jeg rendte rundt og tændte AL lys i min lejlighed. Ved ikke hvorfor man har en tendens til kun liige at tænde det lys man skal bruge om morgenen? Det virkede i hvert fald for mig, at der kom mere lys. Derudover ændrede jeg min alarmtone til en behagelig en som startede roligt 15 min. før jeg skulle op. Den kunne jeg så snooze og 15 min senere ville Beyonce synge mig vågen (tak for muligheden iPhone og iTunes).
TIP: Brug din rædselsfulde alarmtone som din emergency alarm. Sæt den til 10 min. efter din “rigtige” alarm. Så får du straffen hvis du ikke står op med Queen B, og du er ikke bange for at komme til at sove over dig, win win.
morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneske

UGE 3:

Tredje uge var hård, jeg havde lyst til at blive i sengen og tage et yoga hold om aftenen, men vidste at inderst inde ville det være en glidebane tilbage i de gamle vaner. Nu var det de små ting, der skulle justeres for at få mig op. Godt nok vågnede jeg tidligere, men det betød ikke at jeg gad stå op. Pludselig var facebook og instagram mere spændende, og jeg var meget længere tid om at komme op og ud af døren. Her opdagede jeg, at når man i forvejen kæmper for at bevare sit positive syn på livet på trods af den tidlige start, så er det sidste man magter et trist news feed fyldt med Trump. Det fik tværtimod en til at ville vende sig om, og sove til verden var god igen. MEN osse det fandtes der en løsning på;)
LØSNING:
Fyld dit insta-feed med positive ting og gem facebook til senere. Jeg gik ind og unfollowede alt der ikke gav mig noget positivt og gik all in på 9gag lignede profiler, som sørgede for at min dag startede med dansende katte og upasssende quotes. Alt sammen noget jeg kunne tagge mine kære veninder i, inden de selv vågnede, så nu ville deres dag også starte godt;) #lifehack #payitforward
TIP: Send dig selv en sms med et motiverende quote, så er det det første du læser om morgenen;)
morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneske

UGE 4:

Fjerde og sidste uge fik jeg aflyst af en knæ-operation! Havde kæmpet med en menisk-skade siden maj 2016, som nu endelig skulle klares! Jeg blev opereret mandag d. 23. januar (var tidligt oppe og på job inden!) men derefter var morgentræningen dømt ude og erstattet af morfin og krykker. Jeg vågnede til gengæld tidligt HVER morgen (af smerter godt nok), men det blev hurtigt løst, og så kunne jeg ellers blive liggende ind til pillerne virkede. Jeg lavede mine øvelser fra dag 3, men var på arbejde hele ugen:)
morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneske

KONKLUSION

Så snart jeg kunne træne igen, var jeg tilbage til min morgentræning (tog lige nogle uger!). Efter at have overlevet de første 3 uger i januar, vidste jeg, at jeg sagtens kunne klare at komme tilbage til mit liv som A-menneske. Jeg havde jo nået at opleve alle de positive ting som det bragte med sig. Selvom det var svært at huske på, når vækkeuret ringede om morgenen, så var det virkelig fedt at starte dagen med overskud og et positivt sind. Hvis intet andet virker, så kan nedenstående liste måske minde en om, hvorfor man gør det!
GODE GRUNDE TIL AT BLIVE A-MENNESKE

  • En dag der starter i overskud! De første 20 minutter er hårde, men derefter kommer den gode samvittighed. Først fordi du rent faktisk kom op, så kom du rent faktisk hen og træne og pludselig sidder du frisk på arbejdet, mens alle dine kollegaer stadig prøver at vågne over deres computer med deres 3. kaffe.
  • Du har mere tid om morgenen til at nå de ting du ellers mangler senere. Eftermiddagene er DINE, du behøver ikke stresse for at nå op og træne, eller sige nej til kaffeaftaler;)
  • Du bliver rent faktisk træt om aftenen og falder hurtigere i søvn. Der er ikke overskud til også og ligge og stresse over ligegyldige ting.
  • Du har morgenen før andre vågner til at reflektere over din dag og hvad du gerne vil opnå.
  • Endorfiner til morgenmad kan man godt blive afhængig af! Derudover er det nemmere at holde den sunde livsstil dagen igennem, når du starter med træning frem for en croissant.
  • Det smitter af på resten af dagen/ugen/osv. Den succesfølelse du får af, at lykkedes med noget du har sat dig for, som det første om morgenen, smitter af på resten af din dag og din to-do liste.
  • YOU SLAY! Du vil altid have i din mentale attitude resten af dagen, at du startede dagen som et overskudsmenneske!


TIP:  Hvis jeg ikke kunne sove om aftenen, forsøgte jeg at trække vejret dybt og tænke rationelt. Jo mindre søvn jeg fik, jo nemmere ville det være for mig at falde i søvn tidligt dagen efter, win! Vi har alle overlevet søvnløse nætter før, du klarer den nok igen;)
Jeg holder den ikke i weekenderne, men har nu aldrig kunne sove særligt længe der alligevel. Til gengæld føler jeg mig super klædt på til at skrive en HOW-TO guide til at blive et A-menneske! Den kommer på Costume snart;) #staytuned
morning person, morgenmenneske, a menneske, b menneske, rutiner, træning, rise and grind, simply living, simply fit, fra b til a menneske

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

HEALTHY SNACKS - POPCORN